On bir ayın sultanı Ramazan’a kısa bir süre kala, teravih namazı kılınışı gündemdeki yerini aldı. İlk teravih namazı bu sene 22 Mart Çarşamba günü eda edilecek. Camide cemaatle kılınan teravih namazları 20 rekattan oluşmaktadır. Teravih dinî bir terim olarak, Ramazan ayında, yatsı namazı ile vitir namazı arasında kılınan nafile namaz anlamına gelmektedir. İşte Diyanet ile adım adım teravih namazı kılınışı…
Bin aydan daha hayırlı olan Ramazan için bekleyiş başladı. Ramazan bu yıl, 23 Mart Perşembe günü ilk orucun tutulmasıyla başlayacak. Ramazan ayı boyunca kılınan teravih namazının kılınışı İslam alemi tarafından araştırılmaya başlandı. Peki, “Teravih namazı nasıl kılınır, kaç rekat, farz mıdır?” İşte teravih namazı kılınışı, okunacak dualar ve sureler…
11 Ayın Sultanı Ramazan Başlangıcı Diyanet İşleri Başkanlığı tarafından uydu görüntüleri referans alınrak hesaplanıyor. Özellikle Arap Ülkesinde ise Ramazan başlangıcı Ramazan Hilali çıplak gözler bakılarak görülüyor. Bu yıl Diyanet İşleri Başkanlığı’na göre 2023 Ramazan Hilali 22 Mart’ı 23 Mart’a bağlayan gece görülecek. Buna göre 2023 Ramazan Ayının ilk günü 23 Mart Perşembe günü idrak edilecek.
On bir ayın sultanı ramazanın ilk teravih namazı 22 Mart 2023 Çarşamba günü kılınacak. 22 Mart Çarşamba gününü 23 Mart Perşembe gününe bağlayan gece binlerce Müslüman sahura kalkılacak ve aynı günün akşamında ilk iftar yapılacak.
Teravih namazı, Ramazan ayına mahsus 20 rekattan ibaret bir müekked sünnettir. Bu namazın cemaatle kılınması sünnettir. Bunun için teravih namazını cemaatla kılmayıp evlerinde yalnız başlarına kılanlar sünneti terk edip hata işlemiş olurlar. Teravih namazı, orucun değil, Ramazan’ın sünnetidir. Bu sebeble oruç tutmayan hasta ve yolculara da teravih kılmak sünnettir.
İşte kılınışı;
Teravih namazı 20 rekat olarak kılınır. Hz. Muhammed teravihi cemaatle kıldırdıkları zaman 8 rek’at olarak kıldırmışlar, Ashâb da evlerinde bu namazı 20 rek’ata tamamlamışlardır. 20 rek’atın tamamının mescidde kılınmaya başlaması, Hz. Ömer zamanından itibarendir. O günden beri de 20 rekat olarak camilerde kılınmıştır.
* Teravihi en faziletli kılma şekli, 10 selâm ile ikişer rek’atlar halinde kılmaktır. Yaygın olan kılma şekli ise, 4 rek’atta bir selâm vermek suretiyle kılmaktır. 6 rek’atta bir selâm vererek de kılınabilir.
Teravihi iki rek’atta bir oturmak suretiyle tek selâmla 20 rek’at birden kılmak da mümkündür. Ancak gece namazlarını 8 rek’attan çok olarak bir selâmla kılmak mekruh olduğundan teravihi de bu tarzda kılmamalıdır.
Eğer iki rek’attan sonra oturmayıp 4 rek’atta bir oturulmuş ise, o 4 rek’atlar iki rek’at sayılır. Selâm verilmese bile, her iki rek’at sonunda mutlaka oturulmalıdır.
* Teravih kelimesinde rahatlama mânası vardır. Bu sebeble 4 rek’at başında selâmdan sonra biraz oturularak rahatlanmalıdır. Bu süre içinde isteyen kendi kendine bir şeyler okur. Yahut tefekkür eder. Yahut da tesbihte bulunur. Bunlarda, namaz kılan kimse muhayyerdir. Memleketimizde ise, ekseriya müezzinler, cemaatın da iştirâkiyle sesli olarak salâvat okur, cehrî zikir yaparlar.
* Teravih namazı dörder dörder kılınıyorsa ilk oturuşta Tahiyyat’dan sonra salâvatlar da okunur. Bu, sünnet-i müekkededir. Hattâ bâzı müctehidlere göre farzdır. Cemaat usansa bile, imam bunları terkedemez. Ayrıca 3. rek’atın başında da Fâtiha’dan önce yine Sübhâneke okunur.
* Teravihi hatim ile kılmak da sünnettir. Cemaate ağır gelmesi sebebiyle hatimle kılmak sünneti terkedilmez. Bir beldenin bir camiinde bu sünnet mutlaka yerine getirilmelidir.
* Yatsının farzını tek başına kılan kimse teravihi cemaatle kılabilir. Ancak yatsının farzı cemaatle kılınmadan teravihin cemaatle kılınması caiz olmaz.
* Cemaatin memnun olması için imamın kırâet ve rükünleri sür’atle yapması mekruhtur. Mes’ûliyet duygusu taşıyan bir imam, çabuk kıldırayım diye kırâeti anlaşılmaz hâle getirmekten, ta’dîl-i erkânı terkten, tesbih sayılarını üçten az yapmaktan kaçınır.
* Hatimle namaz kıldıran imam, hatmi Ramazan-ı şerîf’in 27. gecesi tamamlamalıdır. Hatimle kılınmıyorsa Fîl sûresinden aşağısını okumak, tek sûre ve karışık âyetler okumaktan daha faziletlidir. Böylece rek’at sayısı da daha kolay bilinir.
* Bir özür olmaksızın teravihi oturarak kılmak câiz ise de, fazilet ve sevabını azaltır.
İmam kendisinde özür olsun olmasın teravihi oturarak kıldırabilir. Cemaat ise ayakta kılarlar. Ancak ayrılık olmasın diye cemaatın da oturarak kılmaları müstehab olur.
* Uyku iyice bastırmış halde teravih kılmak mekruhtur.
* Vitir ile teravih arasında biraz oturmak da müstehabdır.
* Teravihi cemaatle kılan, vitri de cemaatle kılacağı gibi, yalnız başına da kılabilir.
* Teravih namazının her iki rek’atında teravih namazına niyet etmek gerekmez. Çünkü 20 rek’attan ibaret teravih namazı, bir tek namaz hükmündedir. Bunun için namaza başlarken yapılan niyet kâfidir.
Kaynak: HABERTÜRK